Какво означава пасарелка? Тази дума не е измислена от някой журналист, а вече си е чист термин, използван от транспортните инженери.
"Пасарелка" идва от италианското passare (отивам, преминавам до). В преносен смисъл - малък пешеходен мост (технически)(passarela - пасарела, разг.), брод и пр.
Пасарелка е умалително от пасарела (малко мостче).
Думата е много популярна през началото на миналия век, като наследство от италианските работници, строили железниците по това време у нас. Използва се до към средата на 50-те, когато се измества от думата "надлез", във връзка с налагане на езиковата реформа. "Надлез" е по-удачния термин, отколкото побългарената с наставка "ка" чужда дума, но самото "надлез" е русизъм.
Най-старата голяма пасарела в София е сегашният мост "Чавдар" - строен е през 20-те години на миналия век от релси и дървени траверси с оглед създаване на връзка между София и тогавашното село Малашевци (и създаващия между тях се нов бежански квартал - сегашен Хаджи Димитър". В края на 30-те реконструирана като мост, като от страната на града са направени под него складове, засипани отгоре с насип. До колкото си спомнам - през 60 - мостът е подсилен и разширен за трети път, по него тръгват тролеите и започва изграждането на кв. "Хаджи Димитър" в сегашния му вид.
На въпросната първа пасарелка в София – моста "Чавдар", се случва и следната интересна случка: през лятото на 1940 един гражданин, които е притежавал една от стотината леки коли в София (близо двутонен предвоенен "Цитроен"), връщайки се пиян от една сватба на свой работник в с. Малашевци към София, пада с колата от въпросната пасарела. За късмет - върху един вагон с въглища! Така той, жена му и 7 годишният им син оцеляват само с уплаха. Има снимка на катастрофата, зяпачите и уплашените оцелели в броя от този ден на в. "Заря".
"Пасарелка" идва от италианското passare (отивам, преминавам до). В преносен смисъл - малък пешеходен мост (технически)(passarela - пасарела, разг.), брод и пр.
Пасарелка е умалително от пасарела (малко мостче).
Думата е много популярна през началото на миналия век, като наследство от италианските работници, строили железниците по това време у нас. Използва се до към средата на 50-те, когато се измества от думата "надлез", във връзка с налагане на езиковата реформа. "Надлез" е по-удачния термин, отколкото побългарената с наставка "ка" чужда дума, но самото "надлез" е русизъм.
Най-старата голяма пасарела в София е сегашният мост "Чавдар" - строен е през 20-те години на миналия век от релси и дървени траверси с оглед създаване на връзка между София и тогавашното село Малашевци (и създаващия между тях се нов бежански квартал - сегашен Хаджи Димитър". В края на 30-те реконструирана като мост, като от страната на града са направени под него складове, засипани отгоре с насип. До колкото си спомнам - през 60 - мостът е подсилен и разширен за трети път, по него тръгват тролеите и започва изграждането на кв. "Хаджи Димитър" в сегашния му вид.
На въпросната първа пасарелка в София – моста "Чавдар", се случва и следната интересна случка: през лятото на 1940 един гражданин, които е притежавал една от стотината леки коли в София (близо двутонен предвоенен "Цитроен"), връщайки се пиян от една сватба на свой работник в с. Малашевци към София, пада с колата от въпросната пасарела. За късмет - върху един вагон с въглища! Така той, жена му и 7 годишният им син оцеляват само с уплаха. Има снимка на катастрофата, зяпачите и уплашените оцелели в броя от този ден на в. "Заря".
Няма коментари:
Публикуване на коментар